انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران

شاخه تربیت اسلامی کرمان

انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران

شاخه تربیت اسلامی کرمان

انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت شاخه کرمان با هدف توسعه اندیشه های بنیادین اسلامی برآنست که با توکل بر خدا ساختاری منسجم، یکپارچه و برمبنای آموزه های دینی جهت ایجاد نظام تعلیم و تربیت در راستای تربیت انسان ترازجامعه دینی را بنیان نهد.
آخرین نظرات

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۶:۰۶
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۳ ، ۱۵:۲۴
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان


متن تسلیت جناب آقای دکتر خسرو باقری به جناب آقای دکتر علوی و خانواده ایشان به مناسبت درگذشت فرزند گرامیشان " سید عرفان علوی"

اگرچه درگذشت عزیزان چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست . آرزو میکنیم که وسعت صبر خانواده ی ایشان به اندازه ی دریای غمشان باشد.

                                                                                                                                                                         آمین
دریافت فایل pdf پیام تسلیت 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۳ ، ۱۳:۴۷
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان

هوالباقی

هر که در این بزم مقرب تر است

جام بلا بیشترش می دهند.

امروز بیش از هر زمان دیگری، همه دانشجویان، دوستان و همکاران استاد عارف­مسلک انجمن فلسفه تعلیم و تریت ایران و کرمان، دکتر سیدحمیدرضا علوی، با این بیت تسلی­بخش حافظ، عارف بزرگ، با او همدلی و همدردی می­کنند. کیست که تجربه زیسته هم­سخنی با دکترعلوی را داشته باشد و دمی در هوای نَفس و نَفَس عرفانی­اش، ریه از معنویت و عرفان پر و خالی نکرده باشد و اینک دلخوش به مضمون و معنای به این بیت نباشد.

شنیدن خبر کوچ نابهنگام فرزند بزرگ و عزیز ایشان، جوان بیست­ساله، مهندس عرفان علوی[1]، امروز، چنان آب سردی بود بر جسم و جان دانشجویان، دوستان و همکاران ایشان که باورش، غیرممکن می­نماید. چقدر سخت و جان­کاه است، یادآوری فرایند بزرگ­کردن و تربیت این نهال امانتی خدا به آدمی.

بیست­سال، با چه ذوق و شوقی، به دور و بر این نهال گشته­ای، تشنگی و گرسنگی­اش را پاییده­ای، دانه معنویت و عرفان در هستی­اش، پاشیده­ای، علف­های هرز سایبانش را برچیده­ای، با کوچک­ترین رنجش او، هستی­ات، زیر و زبر شده باشد، ذره ذره رشد و قدکشیدن او، در کوره عشق و اشتیاق تو به او دمیده باشد، جمال و کمالش، سختی­هایت را رنگ ببازاند، چه امیدها و آرزوها برای باروری­اش در سر و دل پرورانده­ای؛ که روزی، سایباش، چتر آرامش­بخش زندگی­ و خستگی­هایت باشد، چوب هستی  و همت او، عصای سالخوردگیت، باشد، نهالی نیک به یادگار از تو در این جهان بماند و...

ناگهان پیک اجل، این امانتی نشو و نمایافته­ات را می­رباید و به کوی خدا می­برد! شگفت­زده، مات و مبهوت عمل خدا می­شود. نمی­توانی لب به اعتراض بگشایی! هر صاحب امانتی، روزی، امانتی­اش را خواهد خواست و برد! تو معلم عرفان برای دانشجویان و همکارانت بوده­ای و هستی. تک تک واژه­های عرفانی و ایمانی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» را در انبان تجربه­های عرفانی زیسته­ات، پخته­ای و پرورانده­ای و همه ساله، با چه شور و شوقی در کام تشنه و جام تهی هستی دانشجویان و همکارانت در طرح ضیافت اندیشه، سخاوت­مندانه، ریخته­ای.

 یادت هست هفته گذشته در کلاست گفتی: اگر زندگی­تان بر مدار پیوسته خوشی و لذت دنیاست، به ریسمان نادیدنی پیوند حباب زندگی و محبت­تان با خدا شک کنید؟ یادت هست گفتی، سختی­های جان­کاه زندگی از دو منظر، تفسیری بسیار متفاوت خواهند داشت؟ دنیا به مثابه قرارگاه و دنیا به مثابه گذرگاه! یادت هستی گفتی، در افق دنیا به مثابه گذرگاه و کاروان­سرا، سختی­ها و مصیبت­ها، چه بسا نردبان صعودی آدمی به پله­ها و ساحت­های نزدیکی و همسایگی با کوی خدا باشند؟ یادت هست گفتی، جهان و هستی، سرای شهادت و گواه است چنان که هیچ برگی از درختان نمی­افتد و هیچ خاری در ریشه جسم و جان آدمی فرو نمی­رود، مگر آنکه او می­داند؟ و حکمت دارند؟ یادت هست از دست­ مهربانش بر شانه­های رنجورت سخن می­گفتی، چندی پیش که ماتم زده کوچ پدر بودی؟ یادت هست از دست­گیری­های نادیدنی­ و دیدنی­اش در بزنگاه­های زندگی، چه حکایت­ها داشتی و داری؟

باورت می­شد که این هفته، بعد پایان کلاست برای همکاران باید، نخست خود در معرض ارزشیابی از گفته­هایت برآیی؟ ما دانشجویان، دوستان و همکارانت، به خوبی می­دانیم که کلام و سیره عملی تو در معلمی و زندگی، دو روی یک سکه­اند. انگار خدا می­خواهد، حتی دور از دیوارهای کلاس درس و دانشگاه، تو در سیره عملی زندگی­ات، مراد و پیر عرفانی ما باشی! مگر نمی­گفتی، پیش آمدنت به دوره طرح ضیافت، هنگام رد شدن از زیر آیینه قرآن، با خود نذرکرده بودی که اگر یک واژه کلام و نگاهت در کویر هستی همکاری، بذر عرفان و معنویت بپاشاند، سجده شکر به جای آوری؟

اینک چشم اشک­بار و پندآموز دانشجویان، دوستان و همکارانت، به چگونگی رفتار و عمل تو در سرکشیدن این «جام بلا و امتحان» دوخته شده است. شاید خدا می­خواهد با ستاندن «عرفان» از تو و همسر کریمه­ات، دکتر مریم کلانتری، چشمه­های عرفان را به روی هستی­تشنه­ات به کلام و ندای خودش بگشاید؟ شاید خدا می­خواهد با پس گرفتن امانتی­اش، «عرفان»، تو زیباترین درس کتاب عرفان را با تأسی به مادرت، سیده السادات، فاطمه زهرا(س)، به ما بیاموزانی؟  فضیلت صبر را او و فرزندش زینب (س) به نیکوترین صورت، معنا کردند. ما چشم انتظار صبوری فاطمی و زینبی­تان هستیم.

به این فکر باش که در کتاب خودنوشت تربیتی زندگی­نامه­ات،(این گونه تربیت شدم)، چگونه باید این روزهای سخت زندگی­ات را برای دوستان و دانشجویان آینده­ات، بازگو کنی. شُکوه صبوری فاطمی و زینب­ورات، می­تواند پندآموزترین صفحه این کتاب باشد ان شالله.

همدلی و همدری خالصانه تمامی اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان را در این ایام، پذیرا باش. سال­ها، حلاوت و طعم سخاوتمندانه مهمانی و مهمان­نوازی­تان در سر سفره همایش فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی دیار کرمان، در وجودمان خواهد ماند و دعاگویتان خواهیم بود.

از طرف اعضای خانواده انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران و کرمان

 

 



[1] - ایشان دیروز عصر(هشتم تیرماه)، به دلیل سکته، با جسم و جان روزه­دارشان به دیدار محبوب، خدای تعالی، شتافتند. روحش، قرین رحمت خدا باد.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۳ ، ۲۲:۳۶
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان

به لطف خداوند و همت اعضا، دومین جلسه انجمن فلسفه تربیت ایران شاخه تربیت اسلامی کرمان در تاریخ 2/4/93 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدباهنر برگزار گردید.

دبیر انجمن، دکتر یاری دهنوی در این نشست در راستای اهداف انجمن جهت باروری و رشد نهال نوپای این نهاد و اندیشه اعضای آن، حول محورهایی که از پیش تعیین و به اطلاع اعضا رسیده بود، صحبت کردند و گفتمان ها و پیشنهادهایی توسط اعضا برای برنامه ها و جلسات آتی انجمن مطرح شد. مباحث ذیل در این جلسه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۳ ، ۰۰:۳۵
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان

یکی از سنت­های حسنه و ابتکاری دبیرخانه همایش پنجم، فراخوان ارسال یک نسخه از آثار جدیدتألیف اساتید و مختصصان فلسفه تربیت و رشته های مرتبط با آن جهت برپایی نمایشگاه تخصصی در حاشیه برنامه­های این همایش بود که به لطف خدا و همت اساتید مورد استقبال قرار گرفت چنان که نزدیک به 100 عنوان کتاب در این نمایشگاه در معرض دید مهمان­های آن قرار گرفت و طبق اعلام قبلی دبیرخانه همایش، این آثار پس از همایش به عنوان باقی­الصالحات، به نیابت از مؤلفان آنها، به کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدباهنر اهدا گردید.همچنین جهت سهولت دسترسی علاقمندان به این کتابها،فهرستی از این کتابها تهیه و در اختیار حضار قرار گرفت که میتوانید این لیست را در ادامه مطلب مشاهده فرمایید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۳ ، ۰۴:۵۲
انجمن فلسفه تعلیم و تربیت کرمان